fredag 10 oktober 2008

Ett ljusare kök

I vad verkar som snigelfart skrider renoveringen av köket framåt. Här kommer några bilder från köket som en dag förhoppningsvis kommer att bli klart.

Äntligen har jag fått hänga gardiner i köket. Fyndade några lakan från England i våras. Årtalet 1913 var inbroderade i ena hörnet. Skämdes lite smått att sätta saxen i dem.

Image Hosted by ImageShack.us

Plättarna i luften klara nog inte den långa sommarn i fönstret med de lilla droppe vatten de fick. Jag satsar i stället på de som jag vet överlever min vätskesnåla vård.


Image Hosted by ImageShack.us

Några småfynd som pryder köket:

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Efter att ha målat och målat så konstatera mannen och jag att det sparar tid, pengar och framför allt nerver att göra helt nya skåpdörrar än att måla de som vi hade. Så vi gör helt nya skåpdörrar och sparar de gamla. Kan ju inte säga annat än att jag är helt nöjd med bårt beslut eftersom jag avskyr de skåpdörrarna vi hade där med den traditionella bågen upptill! :P Vi lämnar trots detta kvarhörn skåpsdörren tills vidare. Har planer på att byta glaset i dem i ett senare skede.





Image Hosted by ImageShack.us

Och så ser det ut på andra sidan köket, den delen som inte har fått nya dörrar ännu. En klar skillnad!!!

Image Hosted by ImageShack.us

Denna kista fyndade vi på ett loppis i trakten för bara några fulltiga slantar. Vi har så varit på jakt efter en passande kista att ha våran ved i. Det står New York 1916 ingraverat på framsidan av den. Det var spännande att öppna eftersom den hade varit låst i 30år. Den har en säregen lukt inuti som bara berättar om dens ålder. Kamfer tror jag betämt att det heter om jag inte misstar mig som de satte i gamla kistor förr i tiden för att hålla bort malar. När vi tog hem den var den målad i en läbbig brun men efter några olika försök kom vi till att svart skulle passa bäst.

Image Hosted by ImageShack.us

Mattan/filten jag tog hem från Ikea förra vintern lämna och ligga i kökssoffan när jag kom hem, men den passade så bra där att den har fått där ligga.
Image Hosted by ImageShack.us

Det ända jag hittade på sommarens Juthbacka marknad var en påse med 30 vita lakan för några små slantar. Använde två av dessa lakan att sy gardiner till fönstren runtom köksbordet.
Image Hosted by ImageShack.us


När jag var liten var det alltid lika spännande att besöka min fars övergivna hemgård. Jag minns att jag alltid tyckte om att gräva i gamla tidningar och skåp som fanns i huset. Och tog ofta med mig hem ett och annat. En av dessa ting som följde med mig hem var en tavla som hängde i deras allrum. Denna tavla har hängt med mig ännu idag och nu pryder den vårt kök. Skulle vara roligt att veta vem som målat den.
Image Hosted by ImageShack.us

Och slutligen då glasklockan som så många andra har. Lade några saker ditt som jag tyckte påminde om hösten.


Image Hosted by ImageShack.us

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Bli ju liiiite avis på ert kök:P
Har K faktist gjort dörrarna själv?? Kan du vänligen skicka honom till ett par veckor hem till oss:P
Shit va fiint!
Allt annat du visar är åxå så fint fast jag har ju sett dem redan på din phone;)
Snyggt bruden!!

Kram, Ullis

Lundagård sa...

Jippii, ett inlägg! Så kul att läsa, vilken förvandling av köket alltså, snyggt, dörrarna blir jättefina!
Ha det så höstskönt och hoppas ni hinner vila lite mellan arbete och fixande!

Lundagård sa...

Nu är bilderna på byrån också skickade, hoppas jag kom ihåg rätt adress!

soppor ur ett äktenskap sa...

Har tittat in på din andra blogg ibland, men märkte först nu att du har en "ny" här! Trevligt. Jättefint blir det i ert kök!

Hon i Soppan

Lilla huset på prärien sa...

Jamen det ska du ju inte ha dåligt samvete för - att du satte saxen i lakanet menar jag! Det blev ju hur bra som helst, nu har det ju fått ett helt nytt liv där hos dig! Jag tycker det blev super :)

Ha det bra!

/Jenny

Millas hem sa...

Köket ser så ljust och fräscht ut!
Gardinen du sytt av gamla lakan är jättesöt!

Kram Camilla

Everyday living etc. sa...

Vilka underbara gardiner, vad duktig du är! Själv står jag i valet och kvalet i vad jag ska sy för gardiner till köket och jag blev så inspirerad av dina. Skulle du vilja maila mig och beskriva hur du gått till väga.

De nya dörrarna blev superfina, vilken skillnad det blev. Svårt att se att det är samma kök, tänk vad ett par dörrar kan göra :)

Tack för en underbar och härlig blogg! Ha det fortsatt härligt i vårsolen

Hälsningar Linnéa